fredag den 18. januar 2013

Fra vores første Webinar:)

Så gik vores første Webinar i luften. Vi var en smule nervøse, men alt taget i betragtning, så synes vi det var en hæderlig start. Tak til jer der så med - håber I er med næste gang, sammen med flere af deltagerne. Du kan se eller gense webinaret fra vores Youtube kanal. Vi anbefaler at du følger kanalen, så du modtager underretninger når vi uploader nye videoer.



En af deltagerne efterlyste i  Todaysmeet rummet, der var sat op til begivenheden, en beskrivelse af det tekniske setup der blev brugt til at udsende webinaret. Det følger herunder:



Udstyr :  3 PC'ere + Headsets + iPad/smartphone til visning af manuskript/køreplan.

1) kl.19:30 - Start et Google hangout hvor den ene af de to værter "hoster" webinaret, den anden inviteres (vi kunne i princippet have været 9 der lavede Webinaret sammen uafhængigt af sted)

2) Der broadcastes ikke endnu. Den ene vært skærmdeler, så der vises en google præsentation (pauseskærmen) i fuld skærm. Mikrofonerne slukkes. Alle værter, på nær den der udsender pauseskærmen, "skjules" i webinaret, så man ikke kan se hvad deres webcam sender.

3) kl.19:40 - Der klikkes "Broadcast" i hangoutet. Webinarets pauseskærm udsendes nu på Web2Bevisets Youtubekanal samt på Web2Bevisets profilside på google+

4) 19:45 - Der laves et indlæg i Google+ forummet til deltagerne med link til live streamen på Youtubekanalen, samt link til det oprettede Todaysmeet rum. Deltagerne kan nu se streamen

5) 20:00 - Værtene gøres synlige, mikrofoner slåes til, skærmdeling slås fra (pauseskærmen) og der bydes velkommen.

Herefter skifter webinaret mellem skærmdeling og webcam. Er der mange "værter", skifter hangoutet automatisk til den der taler.

Vi havde hver vores pc, og herudover en pc der viste streamen - altså det deltagerne ser - samt et lille vindue med chatrummet. Vi kunne så i øjenkrogen holde øje med hvad der blev udsendt og kommentarer.

Der var mange ting at holde øje med, især fordi der skulle skærmdeles så meget. Vi bliver nok bedre og hurtigere med tiden. Vi oplevede, at videoopløsningen ikke var så høj i streamen som vi havde kunne ønske os. Med tiden må vi afgøre om hangouts er godt nok til skærmdeling, eller om vi skal se os om efter en anden løsning.

Vi glæder os til næste Webinar hvor der vil være et nyt tema og et nyt "Appspot". I er velkomne til at skrive ønsker til indhold eller selv være medvært på et Webinar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar